Case

Een meer veilige en leefbare N65 – Inwoners van Vught denken mee

Een meer veilige en leefbare N65 – Inwoners van Vught denken mee

De provinciale weg N65 is druk, geeft geluidsoverlast en er gebeuren ongelukken. Ruim 1.700 inwoners dachten mee over maatregelen om de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren.

Aanleiding

Tussen ’s-Hertogenbosch en Tilburg ligt de provinciale weg N65. Deze weg is druk en er gebeuren ongelukken. Ook is er sprake van geluidsoverlast en uitstoot. Het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Vught en Oisterwijk willen daarom de leefbaarheid en veiligheid van de weg verbeteren. Hiervoor is een nieuw plan voor de lange termijn gemaakt (het zogenaamde VKA+). Dit plan is echter in 2022 door de Raad van State vernietigd, vanwege (onder andere) de stikstofuitstoot op natuurgebieden in de buurt van de N65. Om toch te zorgen voor een veiligere en beter leefbare weg, wilden de overheidspartijen daarom aan de slag met maatregelen die op de korte termijn gerealiseerd kunnen worden. Hier wilden ze inwoners bij betrekken. Om te kiezen tussen verschillende maatregelen, hebben ze daarom Populytics, Studio Bereikbaar en WB de Ruimte gevraagd om een PWE-raadpleging uit te voeren.  

Uitvoering

Tussen juni en december 2024 is er gewerkt aan de raadpleging. Eerst is de set aan maatregelen die overwogen werd aangevuld, gevisualiseerd en geconcretiseerd met bijvoorbeeld een kosteninschatting. Ook is de opzet van de raadpleging besproken en verbeterd op basis van gesprekken met maatschappelijke organisaties. In september ging de raadpleging live. Er deden in totaal 1.753 inwoners aan mee, met name vanuit gemeente Vught, maar ook uit andere gemeenten waar de N65 doorheen loopt.  

Resultaten

Welke doelen vinden inwoners belangrijk? Uit het brede rapport halen we een aantal inzichten.

Uit de raadpleging blijkt dat deelnemers gemiddeld kiezen voor maatregelen die zowel bijdragen aan de veiligheid als de doorstroming op de N65. Bijvoorbeeld twee fietstunnels en de herinrichting van een kruispunt. Maar ook bleek dat er maatregelen zijn waar deelnemers onderling hele andere voorkeuren in hebben. Zo is te zien dat hoe dichter inwoners bij de N65 wonen, hoe groter de gemiddelde voorkeur is voor een lagere snelheid op de N65 en het plaatsen van geluidsschermen.  

In de analyse werd daarnaast duidelijk dat er twee visies op de weg zijn. Zo is er een groep deelnemers die de N65 ziet als lokale toegangsweg, bedoeld voor inwoners in de omliggende gemeente. Tegelijkertijd is er een groep deelnemers die de N65 ziet als doorgangsweg tussen ’s-Hertogenbosch en Tilburg en verder. De visie op de weg loopt daarmee uiteen en kan een verklaring zijn voor verschillen in voorkeuren die er zijn. 

Conclusies

In januari 2025 is het rapport van de raadpleging openbaar gemaakt. De stuurgroep N65 (bestaande uit het ministerie van IenW, Rijkswaterstaat, provincie Noord-Brabant en gemeente Vught) neemt de uitkomsten mee in het besluit over welke kortetermijnmaatregelen genomen gaan worden.

Als Populytics nemen we uit dit project mee dat inwoners goed in staat zijn om mee te denken over het nemen van concrete maatregelen. En dat het visualiseren van deze maatregelen waardevol is, zowel voor het gesprek over wat de maatregel inhoudt als om er een keuze over te maken.  

Wil je meer weten? Lees hier het rapport met de resultaten van de PWE. Of neem contact op met één van onze betrokken onderzoekers: Niek Mouter of Toke van Telgen. 

Blijf up-to-date